dinsdag 31 juli 2012

Tuniekjurkje

Zoals ik al eerder vermelde, stond op mijn to-do lijstje het tuniekjurkje nr 3. van de laatste Ottobre 4-2012.

Tuniek jurkje gemaakt in maat 80, patroon uit de Ottobre



Ik vond het een erg leuk jurkje om te maken, juist door de verschillende technieken die eraan te pas komen. Zoals vaker in de patronen van de Ottobre wordt geadviseerd om Framilon te gebruiken. Nu heb ik dat niet in huis, maar wel transparant elastiek van Gold Zack en dat heb ik dus voor het rimpel-effect bij de mouwtjes gebruikt, zowel bij het mouwboordje als bij de mouwkop en middenvoor bij de halslijn. Verder heb ik het als versteviging, om de rek en vorm te behouden, gebruikt in de schoudernaden. Het was even wennen en ik had de naden zoals gewoonlijk al op 1cm afgeknipt, terwijl dit transparante elastiek ook 1cm breed was, dat was dus minder handig. Maar goed, dat weet ik nu voor de volgende keer. Het effect is erg leuk geworden!
Het rimpel effect ter hoogte van het strikje naar de zijnaden toe, is ontstaan door 2 stiksels te smocken met elastisch garen.
Zelf ben ik niet zo van de strikjes enzo, dus twijfelde ik of ik het strikje er wel op zou maken, maar ik ben blij dat ik dat gedaan heb, het maakt het jurkje af!
De boordjes van de hals en mouwtjes heb ik op mijn eigen manier gedaan..... binnenkort zal daar nog een blogje over volgen.


Edit juni 2013: tegenwoordig is er wel de originele Framilon in mijn shop MaMarieke.nl te vinden!



3 opmerkingen:

  1. Deze is heel erg leuk geworden. Wilde hem zelf ook gaan maken op de naailes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg leuk geworden!

    Klopt het dat de lijn naar het strikje toe wat omhoog loopt? Vind ik wel grappig eigenlijk, maar het kan ook komen doordat het jurkje een beetje "omhoog" op het hangertje hangt op de foto, bedacht ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank jullie!
    Dat dubbele smocklijntje loopt inderdaad wat omhoog, ik heb het patroon gevolgd deze keer.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...