donderdag 27 maart 2014

Paspelband of pipingband zelf maken

Diegene die mij op facebook volgen zijn wellicht nieuwsgierig naar mijn geheime project. Helaas jullie moeten nog even geduld hebben, want het kraambezoek ging niet door omdat onze kleuter ziek is. 

Net even puf gehad om het paspelband kunnen maken voor mijn nieuwe tas, te moe voor iets anders. 
Weet je dat je dat heel eenvoudig zelf kunt doen?

Je hebt nodig:
* koord
* kant en klaar biaisband of gewoon een lange bies scheef van draad
* eventueel een piping/paspelband voetje 

Hoe maak je pipingband?


Je strijkt het kant en klaar biaisband open. Met een zelf gesneden bies hoef je niets te doen.
Je legt het koordje in het midden van de bies. Bij gebruik van een paspelband voetje leg je het koord met de bies onder de uitsparing voor het paspel en begin je direct met naaien. Heel eenvoudig. Zorg dat de bies netjes dubbelgevouwen raakt.
Gebruik je een blinde rits voetje, verander dan de positie van de naald nog even richting het koord zodat je er precies vlak langs stikt. Netjes dubbelvouwen tijdens het naaien en klaar is je eigen gemaakt pipingband of paspelband. Simpel toch? 

Zo'n paspelvoetje is overigens echt een aanrader... Mijn paspelband is veel strakker dan toen ik een blinde rits voetje gebruikte. Goh en  komt moederdag daar niet toevallig binnenkort aan ;).


8 opmerkingen:

  1. Haha, heb ik je op het idee gebracht om alvast te shoppen voor moederdag :-)
    Nu ben ik ook wel benieuwd of het geheime project is wat ik denk dat het is, iets waar je paspelband voor nodig hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ik las het scheef, het geheime project was voor het kraambezoek en de paspel voor je tas. Ik had hele andere dingen in mijn hoofd.

      Verwijderen
  2. Welk koord gebruik je daarvoor? Is dat speciaal piping-koord of.... ik heb wel eens heel dun elastiek gebruikt, maar volgens mij kan het ook goedkoper.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik word nu wel heeeel nieuwsgierig hoor...
    Ik,gebruik voor paspelband altijd dun koord uit de bouwmarkt, veel goedkoper!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb gewoon koord gebruikt wat ik nog had liggen..... ooit eens via marktplaats koord en stof voor een habbekrats gekocht. De tip van de bouwmarkt ben ik ook al veel vaker tegen gekomen. Heb voor mijn examenstuk vorig jaar wel speciaal paspelkoord gebruikt, maar ik merkte er weinig verschil in hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha, ik zie net dat we allebei het zelfde idee hadden, ik zet er net ook een blogje op over paspelband! ik had die van jouw nog niet gezien...Ik hoop dat jullie kleuter inmiddels weer opgeknapt is!

    groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hallo, zojuist zelf een paspelband gemaakt voor de eerste keer. Wat heb ik verkeerd gedaan want de draait gelijk zot

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je biaisband gebruikt of zelf stroken gesneden? In dat laatste geval, heb je de stof zo gelegd dat je de stroken scheef van draad gesneden hebt?

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...