woensdag 4 februari 2015

Het mysterieuse naaivoetje

Gisterenavond haalde ik dit naaivoetje uit de verpakking. 
Eerlijk is eerlijk, ik was erg terughoudend, maar toen ik tijdens een workshop als ouderwets werd bestempeld door een lief vriendinnetje c.q. naaijuf, kon ik niet anders dan het naaivoetje aanschaffen.

mysterieus naaimachine voetje


Omdat ik toch wel stiekem benieuwd was of ik nou echt zo ouderwets was, plaatste ik op mijn facebook pagina deze foto om te zien of iedereen dit voetje kende. Toch echt gerustgesteld dat dat niet zo was, oke op Jenny van Stitch4fun na, maar zij was dan ook diegene die mij raar aankeek dat ik dit werkje normaal gesproken met de hand nog deed. 



Het voetje wordt gebruikt in combinatie met de meest rechtersteek in het vakje 1.3.

Knoopaanzet naaimachine voetje

Juist, een knopen-aanzet-voetje! 
Wat een geweldig, enigszins decadent vind ik dan toch wel, naaivoetje is dit zeg! Ik was bang dat ik tig naaimachine naalden zou gaan breken, maar niets van waar. Juiste steek instellen, breedte van de afstand tussen de gaatjes van de knoop opmeten, even met de hand aan het wiel draaien om te zien of de naald netjes in de gaatjes steekt en dan gas erop. In een mum van een tijd zitten de knopen eraan. Ik kan het echt iedereen aanraden! Tegen manlief zei ik al dat ik nu best zin heb op eens een overhemd voor hem te maken. Wie weet, voorlopig staan er nog heel wat andere dingen op de planning.



13 opmerkingen:

  1. Ahhhh! Volgens mij heb ik er één bij mijn zeer complete Janome zitten, maar ik heb het nog nooit gebruikt - zodat ik het niet zou herkennen. Ik zet gewoon met de hand aan hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijne is doorzichtig met blauw, heel herkenbaar hoor hihihi... Zeeer handig in gebruik, toch maar zoeken hoor hahaha

      Verwijderen
  2. Gebruikte jij die niet??? Ik zweer er bij... Al had ik hem niet direct herkend, de mijne ziet er toch wat anders uit hihihi... Ik begon te lezen en dacht nu komt er iets spannends... Tegenvaller hihihihi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, nee, ik was dus gewoon ouderwets, niet bij de tijd, van een andere eeuw, u noemt het maar ;). Sorry dat ik de spanning opgebouwd had en je nu helemaal teleurgesteld bent. Als hier ons middelste knulletje weer naar school kan, kom ik weer eens bij jou langs om het goed te maken. :)

      Verwijderen
  3. Ik heb slechte ervaringen met met de naaimachine knopen aanzetten. Met de hand zitten ze veel steviger vast, met de naaimachine kon ik ze zo lostrekken. Ik gebruik dit voetje dus al jaren niet meer.

    Groeten, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmmmm....vraag me af of mijn machine dit voetje heeft. Ik herken 'm niet 1-2-3, maar ja, ik ben dan ook wel een beetje ouderwetsch ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zet knopen altijd eigenwijs met de machine maar zonder speciaal voetje aan ;) Gewoon onder een gewoon voetje klemmen en voorzichtig doen.

    Maar ik vroeg me wel altijd af hoe zo'n voetje werkt. Er passen toch niet knopen van alle diktes en breedtes in? En zitten ze echt vast erin?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De knopen zitten nog steeds prima vast, peuter heeft het meerdere malen vandaag uitgetest ;).
      Volgens mij kun er veel verschillende breedtes ingezet worden. Hele dikke knopen weet ik niet, nog niet uitgeprobeerd.

      Verwijderen
  6. Bij mijn machine kan ik gewoon knopen aanzetten zonder voetje. Voetje eraf en knoop eronder vastklemmen. Wel de draadjes naar achter steken met de hand en netjes wegwerken. Jouw voetje had ik nog nooit gezien, maar lijkt me erg handig voor knopen met een steeltje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk kan het ook zonder voetje.... maar ik bleef het altijd eng vinden en wist niet goed hoe ik het "steeltje" moest krijgen. Opgelost met dit voetje :).

      Verwijderen
    2. Een steeltje krijg je door een lucifer of iets dergelijk bovenop je knoop te leggen. Ik heb ook geen speciaal voetje mar doe het ook zonder voetje :-)

      Verwijderen
  7. Volgens mij heb ik die wel maar nog nooit gebruikt... Op de een of andere manier durf ik dat niet. Misschien maar eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...